tiga soalan satu penampar

..jawapan dengan tamparan..

pemuda : anda siapa dan apakah bisa menjawab soalan soalan saya?
imam: saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab soalan anda.
pemuda: anda yakin? sedangkan profesor dan ramai orang pintar tidak mampu menjawab soalan saya.
imam: saya akan mencuba sejauh kemampuan saya
pemuda: saya ada 3 pertanyaan:

1) kalau betul tuhan itu ada, tunjukkan kewujudan tuhan kepada saya
2) apakah yang dinamakan takdir
3) kalau syaitan diciptakan dari api, kenapa dimasukkan ke neraka yang dijadikan dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan, sebab kedua-duanya memiliki unsur yang sama,
Apakah tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Tiba-tiba imam tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.

pemuda: kenapa anda marah saya?
imam: saya tidak marah. Tamparan itu adalah jawapan saya kepada ketiga-tiga soalan anda.
pemuda: saya sungguh-sungguh tidak mengerti.
imam: bagaimana rasanya tamparan saya?
pemuda: tentulah sakit
imam: jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?
pemuda: ya!
imam: tunjukkan pada saya sakit itu wujud.
pemuda: saya tidak boleh
imam: itulah jawapan soalan pertama. Kita percaya wujudnya tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.

imam: apakah malam tadi anda bermimpi akan ditampar oleh saya?
pemuda: tidak!
imam: apakah anda pernah terfikir akan menerima tamparan dari saya hari ini?
pemuda: tidak.
imam: itulah yang dinamakan takdir.

imam: Tangan yang digunakan oleh saya untuk menampar anda diperbuat dari apa?
pemuda: tanah
imam: pipi anda dibuat dari apa?
pemuda: tanah
imam: bagaimana rasa tamparan saya?
pemuda: sakit
imam: walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga daripada api, jika Allah mengkehendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan.

Renung-renungkan dan selamat beramal.

Photobucket

(^_^) yang baik jadikan teladan..yang buruk jadikan sempadan(^_^)

No comments:

Post a Comment